ساخت ۷دستگاه لیزر پزشکی در سازمان اتمی

ایران هسته ای

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ایران هسته ای خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

ساخت ۷دستگاه لیزر پزشکی در سازمان اتمی

 

رئیس سازمان انرژی اتمی از ساخت ۷ دستگاه لیزر پزشکی برای درمان بیماری‌هایی مثل پروستات، سنگ کلیه و خدمات دندانپزشکی خبر داد و گفت: به دنبال انتقال فناوری ساخت این لیزرها به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید انبوه هستیم.

علی اکبر صالحی در پیامی به مناسبت برگزاری کنگره سازه‌های لیزر، گفت: به رغم گذشت بیش از 50 سال از تولد اولین دستگاه لیزر و با توجه به ساخت اولین دستگاه لیزر گازی به دست توانمند دانشمند ارجمند ایرانی جناب آقای پرفسور علی جوان انتظار می‌رفت که سهم ما در دستیابی به آخرین دستاوردهای این فناوری بیش از سطح فعلی باشد.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته انتقال این فناوری به لحاظ ارزش و اهمیت کاربرد آن با موانع و محدودیت‌های بسیاری همراه بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: همچنین برخی از دستگاه‌های وارداتی نیز به صورت محدود و برای برخی کاربردهای خاص بدون انتقال دانش فنی و با وابستگی شدید به پشتیبانی و تأمین قطعات یدکی در اختیار پژوهشگران، کاربران ایرانی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی پزشکان نیز عمدتاً به دلیل نداشتن آشنایی کافی با کارکردهای متنوع دانش لیزر استفاده از آن را بیشتر در محدوده اپراتوری و تنها با گذراندن دوره‌های محدود و کوتاه در دستور کار قرار داده‌اند، گفت: از این رو ضرورت آشنایی عمیق با ظرایف و دقائق این فناوری به صورت آکادمیک و تدریس مبانی و کاربردهای این شاخه از دانش جدید در سطوح مقدماتی و پیشرفته در دانشگاه‌های پزشکی کشور امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی در مورد فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی در حوزه لیزر گفت: به منظور تحقق اهداف نظام در حوزه سلامت همواره در صدر فهرست فعالیت‌های فعالیت‌ها و برنامه‌های کلان متخصص صنعت هسته‌ای ایران موضوع سلامت قرار داشته است که خوشبختانه طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه صورت و نتایج ارزشمندی را نیز به همراه داشته است.

صالحی تأکید کرد: به عنوان نمونه می‌توان به برنامه‌ریزی انجام شده جهت تأمین رادیوداروهای مورد نیاز بیش از 140 مرکز درمانی در سطح کشور اشاره کرد ضمن اینکه کارشناسان و متخصصان مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران به منظور تداوم بخشیدن به این رویکرد اصولی در مجموعه صنعت هسته‌ای اجرای برنامه‌های تحقیقاتی گسترده‌ای را سامان داده و پژوهش در حوزه لیزرهای پزشکی با توجه به جایگاه ویژه آن در تأمین اهداف و برنامه‌های کلان بخش سلامت به عنوان یک مأموریت راهبردی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی از موفقیت در ساخت هفت دستگاه لیزر پزشکی توسط این سازمان خبر داد و گفت: ساخت لیزر «هولمیوم» و «هارمونیک دوم» با کاربرد جراحی جهت درمان پروستات و اجرای فرآیند سنگ‌شکنی، ساخت لیزر «اربیوم» و «بیودی» جهت استفاده در دندانپزشکی و همچنین ساخت لیزر «فرکسنال» برای یاری رساندن به روند درمان بیماری‌های پوستی و ساخت دستگاه لیزرتراپی جهت بکارگیری در فیزیوتراپی در زمره آخرین دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: استانداردها و تأئید فنی لازم برای این لیزرها از مراجع ذیصلاح دریافت شده و مجوز تولید آنها نیز از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت صادر شده است.

صالحی هدف آینده سازمان انرژی اتمی را انتقال فناوری ساخت این لیزرها به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی جهت تولید انبوه تجهیزات مورد نیاز جامعه پزشکی عنوان کرد و گفت: اینجانب به نمایندگی از خانواده بزرگ صنعت هسته‌ای دست یکایک پژوهشگران، فعالان و علاقه‌مندان به همکاری در بخش لیزر را به گرمی می‌فشارم و سازمان انرژی اتمی مساعی لازم را جهت تحقق اهداف رهیافت ترسیم شده در این زمینه معمول می‌دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ ]