امروز فوتبال و واليبال فردا شايد همه تصاوير را با كيفيت ديديم

ایران هسته ای

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ایران هسته ای خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

امروز فوتبال و واليبال فردا شايد همه تصاوير را با كيفيت ديديم

 
ليگ جهـاني واليبال و جام جهاني فوتبال يكي از مهمترين رخداد‌هاي ورزشي به شمار مي‌روند كه علاوه بر تأثيرات فرهنگي، اجتماعي و حتي سياسي، امروز شاهد تأثيرات تكنولوژيك آن بر تلويزيون هستيم، ورزش امروز ما را با كيفيت جديدي از تصاوير آشنا كرده و آن تصاويرHD است.

ليگ جهـاني واليبال و جام جهاني فوتبال يكي از مهمترين رخداد‌هاي ورزشي به شمار مي‌روند كه علاوه بر تأثيرات فرهنگي، اجتماعي و حتي سياسي، امروز شاهد تأثيرات تكنولوژيك آن بر تلويزيون هستيم، ورزش امروز ما را با كيفيت جديدي از تصاوير آشنا كرده و آن تصاويرHD است.
به گزارش«جوان»، هموطنان تهراني چند روزي است كه بي‌سر و صدا با يك شبكه جديد آشنا شده‌اند، شبكه‌اي با عنوان خاص IRIB HD TEST كه مسابقات جام جهاني را با كيفيت تصاوير HD پخش مي‌كند. برنامه تلويزيوني بيست، چهارده عادل فردوسي پور كه مسئوليت پخش مسابقات فوتبال جام جهاني را بر عهده گرفته است، در استوديويي مجهز توليد و پخش مي‌شود، استوديويي متعلق به يكي از شبكه‌هاي تلويزيون كه اين امكان را فراهم كرده است تا تصاوير با كيفيت «16 به 9» پخش شوند، كيفيتي كه براي اكثر كساني كه با برنامه‌هاي عادي تلويزيون خو گرفته‌اند، خارق‌العاده است.
 
  استوديو متفاوت و شروع كار نو در سيما
استوديويي كه امروز در اختيار فردوسي پور و شبكه سوم سيما قرار گرفته است، متعلق به شبكه پرس‌تي وي است. عليرضا حاج حسيني، مسئول خدمات رسانه‌اي پرس تي وي در اين باره به «جوان» مي‌گويد: همه استوديو‌هاي شبكه پرس تي وي و هيسپان تي وي امكان ضبط و پخش تصاوير FULL HD را دارند و تصاوير اين شبكه‌ها هم بر اساس همين فرمت پخش مي‌شوند، حاج حسيني مي‌افزايد تا پيش از برنامه بيست، چهارده هم چند برنامه ديگر از شبكه‌هاي مختلف سيما از امكانات استوديو‌هاي ما استفاده كرده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به برنامه «فيروزه» و «حكايت همچنان باقي است» اشاره كرد.
از سوي ديگر پيام افشار، مدير پخش استوديوهاي پرس تي وي در پاسخ به «جوان» درباره ويژگي‌هاي اين استوديوها مي‌گويد: در سازمان صدا و سيما تنها معاونت برون‌مرزي سازمان كه شبكه‌هاي پرس‌تي‌وي و هيسپان تي وي را در اختيار دارد، استوديوهاي مجهز به پخش HD و Full HD را در اختيار دارد كه در آنها تصاوير «16 به 9» است. اين تصاوير نسبت به تصاوير پخش آنالوگ كه «4 به 3» است، عريض‌تر و واقعي‌تر است. زماني كه تصاوير با فرمت دريافت مي‌شود، شبكه‌ها مجبورند براي اينكه گيرنده‌هاي عادي مردم با مشكل روبه‌رو نشوند، اين تصاوير را به كيفيت«4به3» تبديل كنند كه در آن زمان تصاوير كمپرس شده و اندازه اشخاص در تصاوير كوتاه‌تر و فشرده‌تر به نظر مي‌رسد. در صورتي كه در پخش «16 به 9» با كيفيت بهتر، عريض‌تر و واقعي‌تر هستند.

هم اكنون استوديو برنامه بيست، چهارده تصاوير 16‌به 9 را در اختيار بينندگان تلويزيون قرار مي‌دهد و براي اولين بار است كه مردم مي‌توانند مسابقات ورزشي مهمي همچون جام جهاني فوتبال را باكيفيتي بسيار بالاتر از آن چيزي كه تا پيش از اين در تلويزيون مي‌ديدند، مشاهده كنند.
شبكه HD فعلاً در سطح تهران فعاليت دارد اما كساني كه در سطح كشور از طريق شبكه سوم سيما فوتبال‌ها را مي‌بينند، چه تصاويري را دريافت مي‌كنند؟ احسان شيعه، مدير پخش شبكه سوم سيما در گفت‌و‌گو با «جوان» در مورد نوع پخش اين مسابقات از شبكه سوم سيما مي‌گويد: تصاوير فوتبالي كه از شبكه سه پخش مي‌شود HD نيست بلكه تصاوير SD است كه به صورت 16 به 9 پخش مي‌شوند. شيعه درباره اينكه آيا بعد از جام جهاني هم تصاوير شبكه سه با اين فرمت پخش خواهند شد نيز پاسخ مي‌دهد كه هم اكنون برنامه‌سازي در شبكه سه با فرمت‌هاي HD و بالا‌تر از آن صورت مي‌گيرد اما اينكه پخش تصاوير هم به صورت HD باشد، مسئله‌اي است كه در اختيار شبكه سه نيست و بايد در سطح مديريت سازمان درباره آن بحث و تصميم‌گيري شود. وي مركز توليد فني سيما را مسئول ايجاد و پيگيري پخش HD معرفي مي‌كند.

    چرا همه شبكه‌ها HD نباشد!

 هم اكنون شبكه IRIB HD TEST به صورت موقت در حال فعاليت است و تصاوير جام جهاني و فوتبال و مسابقات واليبال را با كيفيت HD پخش مي‌كند اما از نام شبكه هم مشخص است كه براي تست كردن يا همان امتحان كردن ايجاد شده است. اين شبكه از سوي مركز توليد و فني سيما ايجاد شده است، مجيد شعبان پور، رئيس اين مركز در اين باره به «جوان» مي‌گويد: چند سالي است كه رسانه‌هاي مطرح دنيا حركت از SD به HD را شروع كرده‌اند. تا پيش از اين تلويزيون‌هاي قديمي كه از تكنولوژي لامپ تصوير استفاده مي‌كردند از فرمت پخش 4 به 3 استفاده مي‌كردند، اين نوع گيرنده‌ها هم اكنون نيز در اكثر خانه‌ها حضور دارند در اين نوع گيرنده‌ها وقتي تصاوير 16‌به 9 پخش شود، تصاير داراي كشيدگي شده كه معمولاً با استفاده از تنظيمات تلويزيون و تغيير نوع نمايش به اكسوپ كه داراي حاشيه سياه در بالا و پايين تصوير بود، اين حالت رفع مي‌شد.

شعبان‌پور مي‌افزايد: امروزه اكثر رخداد‌هاي بين‌المللي با تصاوير HD پخش مي‌شوند و ما مجبوريم براي اينكه اين تصاوير براي گيرنده‌هاي قديمي قابل دريافت باشند، فرمت آنها را تغيير دهيم، يكي از مقررات فدراسيون جهاني واليبال در اعطاي ميزباني مسابقات پخش تصاوير به صورت HD بود كه با نظر مساعد مديريت سازمان، تجهيزات آن تهيه شد. ما همچنين تصاويري كه از برزيل دريافت مي‌كنيم با كيفيت HD است بنابراين پيشنهادي به مديريت سازمان داديم كه تصاوير را با همان كيفيت HD نيز پخش كنيم كه خوشبختانه مورد تصويب قرار گرفت و در سطح شهر تهران به صورت آزمايشي پخش HD آغاز شد. وي افزود: هم اكنون دارندگان دستگاه‌هاي ستاپ باكس مي‌توانند شبكه IRIB HD TEST را دريافت كنند اما نمايش تصاوير HD بسته به نوع تلويزيونشان دارد. هم اكنون گيرنده‌هاي وايد‌اسكرين يا همانLCD‌ها و LED‌ها ورودي HD دارند و براي نمايش اين تصاوير مشكلي ندارند.

شعبان‌پور در پاسخ به اين سؤال كه آيا امكانات فراهم شده براي پخش HD بعد از جام جهاني نيز استفاده خواهند شد، مي‌گويد: ما حدود چند ماه ديگر شاهد مسابقات آسيايي در كره هستيم و قصد داريم آن مسابقات را نيز با همين فرمت پخش كنيم اما درباره اينكه همه برنامه‌هاي سيما با اين فرمت پخش شوند، در مرحله اول به اعتبارات نياز است كه بايد فراهم شوند تا ما بتوانيم كانال‌هاي HD را توسعه دهيم و در مرحله دوم بايد گيرنده‌هاي خانگي امكان دريافت و نمايش HD را داشته باشند.
به گفته وي، پخشHD فعلاً در تهران و با فرستنده زميني و به صورت آزمايشي انجام مي‌شود و سيما در حال سنجش نقاط كور در سطح شهر است اما مراكز شهرستاني كه توانايي فني و پهناي باند بالا در اختيار داشته باشند نيز مي‌توانند درخواست پخش HD را داشته باشند. شعبان پور همچنين افزود: اگر بخواهيم پخش HD را براي همه شبكه‌ها ايجاد كنيم بايد تغييرات عمده‌اي در تجهيزات استوديو‌ها بدهيم و امكان توليد HD براي همه برنامه‌ها به وجود آيد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 2 تير 1393برچسب:ورزش، تلويزيون را با HD آشنا كرد, ] [ 1:16 ] [ علیرضا ]
[ ]